دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» نکات والدین - حمایت از کودکان در خانه

نکات والدین - حمایت از کودکان در خانه

نکات والدین در دو سال اول زندگی

فرزندپروری یک دوره تحصیلی و یک برنامه آموزشی مهارتی و یک هنر ، تجارت نیست، بلکه یک عشق طبیعی و درک متقابل بین شما و فرزندانتان است.

توصیه برای هر پدر و مادر.

آیا می دانستید که 75 درصد از هر وعده غذایی برای ساختن مغز کودک شما صرف می شود؟ یا اینکه بیش از 80 درصد از مغز کودک شما در سن 3 سالگی تشکیل می شود؟

با هر در آغوش گرفتن و هر بوسه، با هر وعده غذایی و بازی مفیدی که انجام می دهید، به ساختن مغز کودکتان کمک می کنید.

در اینجا چند نکته وجود دارد که به کودک شما کمک می کند تا بهترین شروع زندگی را داشته باشد:

نکات نوزاد تازه متولد شده

آیا می دانستید؟ در عرض چند روز، نوزادان می توانند در ارتباط با لبخند های شما واکنش نشان داده و لبخند بزنند.

راه هایی را برای کودک خود فراهم کنید که بتواند شما را ببیند، بشنود، آزادانه حرکت کند و شما را لمس کند. شما باید حرکت دست‌ها و پاهای کودکتان را به شکل‌های جدا از هم ببینید. به تدریج کودک شما یاد می گیرد که چگونه حرکات خود را کنترل کند.

آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟ مطلب مرتبط آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟

به چشمان کودک خود نگاه کنید و در پاسخ به لبخند او لبخند بزنید. باید ببینید که کودکتان به حالات، حرکات و ژست های صورت شما واکنش مثبت نشان می دهد.

با لحن ملایم و کودکانه با او صحبت کنید. هم پدر، هم مادر و هم سایر مراقبین باید با نوزاد ارتباط برقرار کنند. متوجه خواهید شد که او می تواند بشنود و به زودی شروع به حفظ و تکرار کردن کلمات شما خواهد کرد.

به آرامی صدای خود را تغییر دهید.  آهسته تر/سریع تر، بالاتر/پایین تر یا ساکت تر/بلندتر کنید. شما باید واکنش های صورت و بدن کودک تان را مشاهده کنید و متوجه تعامل او با خود شوید.

کودک خود را بروی شکم قرار دهید و یک جغجغه یا زنگ را در مقابل او تکان دهید. به آرامی جغجغه را کمی بلند کنید و او را تشویق کنید تا سر و شانه هایش را بلند کند تا حرکت آن را تماشا کند. انجام این کار به کودک شما کمک می کند تا جغجغه را با چشمانش دنبال کند و سر و شانه هایش را بالا بیاورد.

به آهستگی کودک خود را آرام کنید، نوازش کنید و در آغوش بگیرید. شما خواهید دید که کودکتان از اینکه در آغوش گرفته شده، آرام می شود.

تماس پوست با پوست را انجام دهید.  احساس، شنیدن و بوییدن حضور شما باید حس آرامش و امنیت را برای کودک شما فراهم کند.

نکات کودک 1 تا 6 ماهه

آیا می دانستید؟ نوزادان 1 تا 3 ماهه زمانی که بین 20 تا 30 سانتی متر با افراد و اشیاء فاصله داشته باشند، بهتر می بینند. در 3 ماهگی، نوزادان دامنه دید بیشتری دارند.

راه هایی را برای فرزندتان فراهم کنید که بتواند شما را ببیند، بشنود، احساس کند، آزادانه حرکت کند و شما را لمس کند. کودک شما کم کم به شما اعتماد می کند.

به آرامی چیزهای رنگارنگ را حرکت دهید تا فرزندتان ببیند و به آنها برسد . یک اسباب بازی ساده و خانگی مانند جغجغه می تواند با صداهایی که تولید می کند توجه کودک شما را جلب کند.

با فرزندتان لبخند بزنید و بخندید. به زودی باید در عوض لبخند کودک خود را ببینید.

با فرزندتان صحبت کنید و صداها یا حرکات او را کپی کنید. باید ببینید که او به آرامی روی صورت شما تمرکز می کند و در عوض سعی می کند از شما تقلید کند.

به فرزندتان کمک کنید تا یک شی را دنبال کند. وقتی دید آن را به آرامی از این طرف به طرف دیگر و بالا و پایین حرکت دهید. باید ببینید او سعی می کند با چشمانش شی را دنبال کند.

فرزندتان را تشویق کنید تا به یک شی ایمن دست یابد. چیزی مثل لیوان پلاستیکی را امتحان کنید. باید ببینید که سعی می کند آن را بگیرد یا لمس کند.

تصاویر ساده از افراد و حیوانات آشنا را نشان دهید. سعی کنید تصاویری از رنگ ها، بافت ها، صحنه ها و چهره های مختلف را نشان دهید. همانطور که کودک شما به آنها نگاه می کند در مورد تصاویر صحبت کنید. شما باید مشاهده کنید که نوزادتان چگونه به آنچه شما به او می گویید گوش می دهد و به شیوه خودش مشارکت می کند.

با کودک خود بازی کنید. او را روی شکمش قرار دهید و به آرامی انگشتان خود را به سمت او ببرید. سپس به سرعت و به آرامی او را قلقلک دهید و بگویید: "انگشتان من می آیند، اینجا می آیند، نزدیک و نزدیکتر می شوند، شما را گرفتند". برای تغییر بازی، انگشتان خود را به آرامی یا سریع خزش دهید، یا قبل از اینکه او را قلقلک دهید، مدت زمان متفاوتی منتظر بمانید. شما باید لذت نشان دادن او را با خندیدن یا جیغ کشیدن ببینید.

نکات کودک 6 تا 9 ماهه

آیا می دانستید؟ در 6 ماهگی کودک شما می تواند هر چیزی بخورد به جز عسل که نباید تا یک سالگی به او داده شود.  

هنگام پرسیدن سوال، زمان زیادی را برای پاسخ دادن بگذارید. در سر خود تا 10 بشمارید. اگر عکس العملی یا جوابی نیامد، خودتان به سوال پاسخ دهید. دفعه بعد یک سوال ساده تر را امتحان کنید.

تا جایی که امکان دارد نام کودک خود را بگویید. او نگاه می‌کند تا ببیند چه کسی این را می‌گوید و سعی می‌کند با آن شخص ارتباط برقرار کند.

هرگز با صدای بلند صحبت نکنید و آواز نخوانید ، زیرا ممکن است نوزادان را بترساند.

تا جایی که امکان دارد لبخند بزنید و به نوزادتان آرامش و اعتماد بدهید.

چیزهای تمیز، ایمن و رنگارنگ مانند قاشق چوبی یا کاسه پلاستیکی را به کودک خود بدهید تا دستش را دراز کند و لمس کند یا بکوبد و بیندازد.

کتاب های مصور ساده، پازل ها، عروسک های دستی را بسازید تا حس کنجکاوی کودکتان را تقویت کنید و به او کمک کنید چیزهای جدید یاد بگیرد. برای ساختن یک پازل ساده، کافی است یک عکس را روی یک تکه مقوا یا مواد دیگر بچسبانید و قسمت ها را ببرید.

نکات کودک 9-12 ماهه

آیا می دانستید؟ برای افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس نوزادان، همیشه رویکردی مثبت به فرآیند یادگیری کودک خود داشته باشید. سعی کنید بیشتر به جای «نه»، «بد»، «نه خوب» بگویید «بله»، «خوب»، «خوب انجام شده».

با نوزاد خود مخفیانه بازی کنید و ببینید آیا او می تواند اشیایی را که پنهان کرده اید پیدا کند. می‌توانید چیزی را زیر پارچه پنهان کنید و بگویید: «کجا رفت؟»، «می‌توانی آن را پیدا کنی؟». شما باید شاهد افزایش کنجکاوی و تمایل فرزندتان برای یافتن اینکه چه اتفاقی برای آن شی افتاده است، باشید.

نام اشیا و افراد را به نوزاد خود بگویید. او باید علاقه نشان دهد و به زودی سعی می کند بین کلمات و اشیاء یا افراد ارتباط برقرار کند.

به کودک خود نشان دهید که چگونه با دست چیزهایی مانند «بای بای» بگوید. به زودی کودک شما باید سعی کند از شما تقلید کند و به تنهایی "بای خداحافظ" را تکان دهد و بین یک حرکت و یک بیان صوتی رابطه برقرار کند.

نشان دادن اجزای صورت روی یک عروسک اشاره کنید. پس از نشان دادن یک قسمت روی عروسک، همان قسمت را روی خود و کودکتان لمس کنید. دست کودکتان را بگیرید و از او بخواهید چشم، بینی و دهان عروسک، شما و خودش را لمس کند. به آرامی کودک قادر خواهد بود این کلمات مختلف را به خاطر بسپارد و شناسایی کند و آنها را با اعضای بدن خود مرتبط کند.

 

نکات کودک نوپا 1-2 ساله

نام تولگونای یک ساله در قرقیزی به معنای ماه کامل است. پس از تولد نارس در 8 ماهگی، خانواده‌اش این نام را به او دادند که امیدوار بودند از تولد زنده بماند و "زندگی کامل" داشته باشد.

آیا می دانستید؟ کودکان نوپا وقتی می بینند که شما با دیدن آنها شاد میشونید آنها نیز واکنش نشان میدهند

به فرزندتان چیزهایی بدهید تا در ظرف ها بگذارد و بیرون بیاورد. او سعی می کند آنها را بیرون بیاورد و به تنهایی آنها را برگرداند، که برای توسعه مهارت های هماهنگی چشم و دست عالی است.

به کودک نوپاتان چیزهایی بدهید تا روی هم بچیند. او باید سعی کند چیزهای بیشتری را خودش روی هم بگذارد و باعث شود آنها به زمین بیفتند، یا آن‌ها را روی هم می‌ریزد تا بیفتند.

از فرزندتان سؤالات ساده بپرسید و به تلاش های فرزندتان برای صحبت پاسخ دهید. او باید با پاسخ دادن و/یا پرسیدن سوالات بیشتر مایل به تعامل باشد.

سعی کنید در مورد واقعیت های مختلف با نوزاد خود صحبت کنید ، مانند طبیعت، تصاویر و چیزهایی از محیط اطراف. شما باید ببینید که کودک نوپایتان حرکت می کند و مایل به کشف محیط است.

به کارهایی که کودک نوپاتان انجام می دهد دقت کنید و اسم آن را بگذارید : "شما در حال پر کردن جعبه هستید." او خوشحال خواهد شد که آموخته های خود را به شما نشان دهد و عزت نفس به دست خواهد آورد.

با کودک نوپا خود بازی کنید و به او کمک کنید : «بیایید با هم این کار را انجام دهیم. در اینجا سنگ های بیشتری برای قرار دادن در جعبه خود وجود دارد.» این اکتشافات باید او را خوشحال و مطمئن تر کند.

از هر فرصتی برای شرکت در گفتگو استفاده کنید ، از جمله هنگام غذا دادن یا حمام کردن، یا هنگام کار در نزدیکی او. او باید به زودی شروع به درک آنچه می گویید کند و بتواند دستورالعمل های ساده را دنبال کند.

چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟ مطلب مرتبط چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟

سوالات ساده را به بازی تبدیل کنید : "انگشت پای شما کجاست؟" یا "پرنده کجاست؟" می توانید به تصاویر نگاه کنید و در مورد آنچه می بینید صحبت کنید. او باید کنجکاوی و تمایل بیشتری برای برقراری ارتباط در مورد آنچه می بیند و می شنود نشان دهد.

نکات کودک نوپا 2+ سال

داستان ها، آهنگ ها و بازی ها، کودکان را برای خواندن آماده می کند و به آنها کمک می کند تا نحوه صحبت کردن خود را بهبود بخشند.

آیا می دانستید؟ کودکان زمانی بهتر یاد می گیرند که به آنها آموزش داده شود که چگونه خوب رفتار کنند به جای اینکه به خاطر رفتار بد سرزنش شوند.

سوالات ساده بپرسید و به پاسخ ها گوش دهید. فرزندتان را تشویق کنید که حرف بزند: «این چیست؟»، «پنجره کجاست؟»، «کدام توپ بزرگتر است؟»، «دوست داری فنجان قرمز؟». شما باید علاقه فزاینده فرزندتان به تعامل با شما و پاسخ به سوالات شما را ببینید.

برای فرزندتان داستان بخوانید و درباره آنچه در کتاب می بینید سوال بپرسید. باید توجه داشته باشید که فرزندتان آنچه را که خوانده اید حفظ می کند و سعی می کند آن را تکرار کند.

به فرزندتان کمک کنید شمارش را بیاموزد. فرزند شما در ابتدا اشتباه می کند، اما از تکرار چندباره چیزها درس می گیرد.

به کودک خود دایره ها و سایر اشکال بریده شده را برای مقایسه و مرتب سازی پیشنهاد دهید. او خوشحال میشود که چیزها را مرتب کند و یاد می گیرد که چگونه بین اشیاء، رنگ ها و اشکال مختلف ارتباط برقرار کند.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای مشاهده