خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» علت بیماری دیسک کمر یا (فتق دیسک) چیست؟

علت بیماری دیسک کمر یا (فتق دیسک) چیست؟

چگونه بفهمم کمر درد من مربوط به دیسک است؟

علائم فتق دیسک کمر

فتق دیسک در قسمت پایین کمر می تواند طیفی از علائم را ایجاد کند که از درد متوسط در کمر و باسن گرفته تا درد گسترده، بی حسی و ضعف در ساق پا و پا را شامل می شود. شروع علائم معمولاً ناگهانی و بدون علت ظاهری است، اما گاهی اوقات با حرکات یا فعالیت‌هایی که بر روی دیسک فشار وارد می‌کنند، مانند بلند کردن یا چرخش، ایجاد می‌شود. شدت علائم بستگی به این دارد که ساختارهای اطراف، مانند ریشه های عصبی نخاعی و رباط پشت مهره ها و دیسک ها (رباط طولی خلفی) چقدر تحت تاثیر قرار گرفته اند.برای اکثر افراد، علائم و نشانه های مربوط به ریشه های عصبی شایع تر و آزاردهنده تر است.


فتق دیسک به مشکلی در یکی از بالشتک های لاستیکی به نام دیسک اشاره دارد که بین استخوان هایی که برای ساختن ستون فقرات روی هم قرار می گیرند، قرار می گیرد. به این استخوان ها مهره می گویند.

دیسک ستون فقرات دارای یک مرکز نرم و ژله مانند به نام هسته است. هسته در قسمت بیرونی سخت‌تر و لاستیکی قرار دارد که به آن حلقه معروف است. فتق دیسک زمانی رخ می دهد که بخشی از هسته از طریق پارگی حلقوی به بیرون فشار می آورد. فتق دیسک گاهی اوقات دیسک لغزنده یا دیسک پاره شده نامیده می شود.

فتق دیسک، که می تواند در هر قسمت از ستون فقرات رخ دهد، اغلب در قسمت پایین کمر رخ می دهد. بسته به اینکه فتق دیسک در کجا باشد، می تواند منجر به درد، بی حسی یا ضعف در بازو یا پا شود.

چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟ مطلب مرتبط چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟

بسیاری از مردم هیچ علامتی از فتق دیسک ندارند. برای افرادی که دارای علائم هستند، علائم به مرور زمان بهبود می یابند. معمولاً برای رفع مشکل نیازی به جراحی نیست.


بیشتر افراد ترکیبی از علائم و نشانه های زیر را تجربه می کنند:

درد شدید و سوزش در ساق پا

درد شدید و سوزشی که از ناحیه کمر از طریق باسن و به ران، ساق پا و/یا پا منتقل می‌شود، معمولاً اولین علامت فتق دیسک است. برای برخی از افراد درد مداوم است و برای برخی دیگر در ساعات مختلف روز می آید و می رود. 1، 2 این نوع درد به دلیل تحریک ریشه عصبی بین سطوح ستون فقرات L1 تا S3 رخ می دهد. در بیشتر موارد، یک ریشه عصبی بین L4 تا S3 تحت تأثیر قرار می‌گیرد و درد در طول مسیر عصب سیاتیک طولانی در پا حرکت می‌کند، به همین دلیل است که اصطلاح سیاتیک معمولاً برای توصیف این علائم استفاده می‌شود. اصطلاح پزشکی سیاتیک درد رادیکولار است.


علائم سیاتیک نیز گاهی اوقات به صورت توصیف می شود:

احساس ضربه زدن، شبیه به ضربه شدید

احساس لرزش، شبیه شوک الکتریکی

در سیاتیک، پا درد معمولاً شدیدتر از کمر درد است.


بی حسی، گزگز و ضعف

علائم عصبی نیز ممکن است در ساق پا و پا ایجاد شود، مانند بی حسی، احساس سوزن سوزن شدن و ضعف. این علائم در مجموع به عنوان رادیکولوپاتی شناخته می شوند و ایجاد آنها نشان دهنده بدتر شدن فتق دیسک کمر است. رادیکولوپاتی بسته به اینکه کدام ریشه عصبی و در کدام سمت ستون فقرات تحت تأثیر قرار گرفته است، نواحی خاصی از ران، ساق و پا را تحت تأثیر قرار می دهد. در موارد شدید، این علائم ممکن است منجر به مشکلات راه رفتن شود. گاهی اوقات، پزشکان از اصطلاح "رادیکولوپاتی کمر" به جای سیاتیک استفاده می کنند. سیاتیک و رادیکولوپاتی کمری می توانند با هم اتفاق بیفتند، اما از نظر فنی، مشکلات پزشکی مشخصی هستند.

فتق دیسک معمولاً به سمت پشت و کنار - جایی که ریشه عصب قرار دارد - می شود. به همین دلیل، اکثر فتق‌ها خطر ضربه زدن به ریشه عصبی را در آن سطح خاص ستون فقرات دارند.

بیماری دیسک کمر چیست؟

ستون مهره یا ستون فقرات از 33 مهره تشکیل شده است که توسط دیسک های اسفنجی از هم جدا شده اند. ستون فقرات به 4 ناحیه تقسیم می شود:

ستون فقرات گردنی: 7 مهره اول که در گردن قرار دارند

ستون فقرات سینه ای: 12 مهره بعدی که در ناحیه قفسه سینه قرار دارند

ستون فقرات کمری: 5 مهره بعدی که در قسمت پایین کمر قرار دارند

ستون فقرات خاجی: پایین ترین 5 مهره، که در زیر کمر قرار دارد، همچنین شامل 4 مهره است که استخوان دنبالچه (دنباله) را تشکیل می دهند.

ستون فقرات کمری از 5 بخش استخوانی در ناحیه کمر تشکیل شده است که در آن بیماری دیسک کمر رخ می دهد.


دیسک برآمده. با افزایش سن، دیسک بین مهره ای ممکن است مایع خود را از دست داده و خشک شود. با این اتفاق، دیسک اسفنجی (که بین قسمت های استخوانی ستون فقرات قرار دارد و به عنوان یک ضربه گیر عمل می کند) فشرده می شود. این ممکن است منجر به شکستگی حلقه بیرونی سخت شود. این به هسته یا داخل حلقه اجازه می دهد تا بیرون بزند. به این دیسک برآمده می گویند.


پارگی یا فتق دیسک. همانطور که دیسک به شکستن ادامه می دهد، یا با فشار مداوم بر ستون فقرات، هسته پالپوس داخلی ممکن است در واقع از حلقه پاره شود. این یک دیسک پارگی یا فتق است. تکه های مواد دیسک می توانند روی ریشه های عصبی واقع در پشت فضای دیسک فشار بیاورند. این می تواند باعث درد، ضعف، بی حسی یا تغییر در حس شود.

بیشتر فتق‌های دیسک در قسمت تحتانی ستون فقرات کمری، به‌ویژه بین مهره‌های چهارم و پنجم کمری و بین مهره پنجم کمری و مهره اول خاجی (سطوح L4-5 و L5-S1) اتفاق می‌افتد.


علت بیماری دیسک کمر چیست؟

بیماری دیسک کمر به دلیل تغییر در ساختار دیسک نرمال ایجاد می شود. بیشتر اوقات، بیماری دیسک در نتیجه افزایش سن و شکسته شدن طبیعی دیسک رخ می دهد. گاهی اوقات، آسیب شدید می تواند باعث فتق دیسک طبیعی شود. همچنین آسیب ممکن است باعث بدتر شدن فتق دیسک شود.


خطرات بیماری دیسک کمر چیست؟

اگرچه سن شایع ترین خطر است، اما عدم تحرک بدنی می تواند باعث ضعیف شدن عضلات پشت و شکم شود که ممکن است به درستی از ستون فقرات حمایت نکنند. صدمات کمر نیز زمانی افزایش می‌یابد که افرادی که معمولاً   فعالیت بدنی ندارند در فعالیت‌های بیش از حد سخت شرکت کنند. کارهایی که نیاز به بلند کردن اجسام سنگین و پیچاندن ستون فقرات دارند نیز می توانند باعث آسیب به کمر شوند.


علائم بیماری دیسک کمر چیست؟

علائم بیماری دیسک کمر بسته به محل فتق دیسک و اینکه چه ریشه عصبی به آن فشار می آورد متفاوت است. اینها شایع ترین علائم بیماری دیسک کمر هستند:

گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع مطلب مرتبط گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع

کمر درد متناوب یا مداوم. این ممکن است با حرکت، سرفه، عطسه یا ایستادن برای مدت طولانی بدتر شود

اسپاسم عضلات پشت

سیاتیک - دردی که از پشت یا باسن شروع می شود و از پائین پا به ساق پا یا داخل پا میرسد.

ضعف عضلانی در پاها

بی حسی در پا یا پا

کاهش رفلکس در زانو یا مچ پا

تغییرات در عملکرد مثانه یا روده

علائم بیماری دیسک کمر ممکن است شبیه سایر شرایط یا مشکلات پزشکی باشد. همیشه برای تشخیص به پزشک خود مراجعه کنید.


بیماری دیسک کمر چگونه تشخیص داده می شود؟

علاوه بر یک تاریخچه پزشکی کامل و معاینه فیزیکی، ممکن است یک یا چند آزمایش زیر را انجام دهید:

اشعه ایکس .  آزمایشی که از پرتوهای انرژی الکترومغناطیسی نامرئی برای تولید تصاویری از بافت‌های داخلی، استخوان‌ها و اندام‌ها بر روی فیلم استفاده می‌کند.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) .  روشی که از ترکیبی از آهنرباهای بزرگ، فرکانس های رادیویی و کامپیوتر برای تولید تصاویر دقیق از اندام ها و ساختارهای بدن استفاده می کند.

میلوگرام . روشی که از رنگ تزریق شده به کانال نخاعی استفاده می کند تا ساختار به وضوح در اشعه ایکس قابل مشاهده باشد.

اسکن توموگرافی کامپیوتری (که سی تی اسکن یا سی تی اسکن نیز نامیده می شود) . یک روش تصویربرداری که از اشعه ایکس و فناوری کامپیوتری برای تولید تصاویر افقی یا محوری (اغلب برش هایی) از بدن استفاده می کند. سی تی اسکن تصاویر دقیقی از هر قسمت از بدن، از جمله استخوان ها، ماهیچه ها، چربی ها و اندام ها را نشان می دهد. سی تی اسکن جزئیات بیشتری نسبت به اشعه ایکس عمومی دارد.

الکترومیوگرافی (EMG) .  تستی که پاسخ عضلانی یا فعالیت الکتریکی را در پاسخ به تحریک عصب عضله اندازه گیری می کند.

بیماری دیسک کمر چگونه درمان می شود؟

به طور معمول، درمان محافظه کارانه اولین خط درمان برای مدیریت بیماری دیسک کمر است. این ممکن است شامل ترکیبی از موارد زیر باشد:

استراحت در رختخواب

آموزش مکانیک مناسب بدن (برای کمک به کاهش احتمال بدتر شدن درد یا آسیب به دیسک)

فیزیوتراپی، که ممکن است شامل اولتراسوند، ماساژ، تهویه و برنامه های ورزشی باشد

کنترل وزن

استفاده از تکیه گاه کمری ساکرال

دارویی برای کنترل درد و شل کردن عضلات

اگر این اقدامات با شکست مواجه شد، ممکن است برای برداشتن فتق دیسک به جراحی نیاز داشته باشید. جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. جراح شما برشی در ناحیه کمر شما بر روی ناحیه ای که دیسک فتق دارد ایجاد می کند. ممکن است مقداری از استخوان پشت ستون فقرات برای دسترسی به دیسک برداشته شود. جراح شما قسمت فتق دیسک و هر قطعه شل اضافی را از فضای دیسک خارج می کند.

پس از جراحی، ممکن است برای جلوگیری از فتق دیسک دیگر، برای چند هفته در حین بهبودی از فعالیت محدود شوید. جراح شما در مورد هرگونه محدودیت با شما صحبت خواهد کرد.

 

عوارض دیسک کمر چیست؟

بیماری دیسک کمر می تواند باعث ایجاد درد در کمر و پا شود که در فعالیت های روزانه اختلال ایجاد می کند. این می تواند منجر به ضعف یا بی حسی پا و مشکل در کنترل روده و مثانه شود.

آیا می توان از بیماری دیسک کمر پیشگیری کرد؟

حفظ وزن مناسب، شرکت در ورزش منظم و استفاده از وضعیت بدنی خوب می تواند خطر ابتلا به بیماری دیسک کمر را کاهش دهد.


زندگی با بیماری دیسک کمر

درمان محافظه کارانه نیاز به صبر دارد. اما پایبندی به برنامه درمانی می تواند کمردرد را کاهش دهد و احتمال بدتر شدن درد یا آسیب به دیسک را به حداقل برساند. اقدامات محافظه کارانه و جراحی هر دو زمان می برد تا موثر باشند.

چه زمانی باید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تماس بگیرم؟

اگر درد شما افزایش یافت یا اگر در کنترل روده یا مثانه دچار مشکل شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.


نکات کلیدی در مورد بیماری دیسک کمر

بیماری دیسک کمر ممکن است زمانی رخ دهد که دیسکی در ناحیه کمر ستون فقرات از بین ناحیه استخوانی ستون فقرات برآمده یا فتق کند.

بیماری دیسک کمر باعث کمردرد و درد و ضعف پا می شود که با حرکت و فعالیت بدتر می شود.

اولین قدم در درمان کاهش درد و کاهش خطر آسیب بیشتر به ستون فقرات است.اگر درمان محافظه کارانه تر شکست بخورد، ممکن است جراحی در نظر گرفته شود.


قبل از جراحی

حتی قبل از جراحی، ممکن است عوارض فتق دیسک وجود داشته باشد. جدی ترین عارضه فتق دیسک، ایجاد سندرم دم اسبی است. این نتیجه زمانی است که یک قطعه بسیار بزرگ از مواد دیسک به کانال نخاعی در ناحیه ای که اعصاب کنترل کننده روده و مثانه قبل از ترک ستون فقرات حرکت می کنند، پاره می شود. فشار روی این اعصاب می تواند باعث آسیب دائمی به آنها شود. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است توانایی کنترل روده و مثانه خود را از دست بدهید. این یک مشکل جدی است. خوشبختانه نادر نیز هست. اگر پزشک شما مشکوک باشد که این اتفاق می افتد، او بلافاصله جراحی را برای حذف فشار از روی اعصاب توصیه می کند.


در حین جراحی

در حین جراحی ممکن است عوارض زیادی ایجاد شود. به دلیل بیهوشی مورد استفاده در هر نوع جراحی همیشه خطر عارضه وجود دارد. عوارضی که در حین برداشتن فتق دیسک ممکن است عبارتند از:

آسیب عصبی

برداشتن فتق دیسک نیاز به کار در اطراف اعصاب ستون فقرات دارد. در حین عمل ممکن است این اعصاب آسیب ببینند. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است آسیب دائمی به عصب درگیر داشته باشید. این ممکن است باعث بی حسی، ضعف یا درد دائمی در ناحیه ای شود که عصب در پا حرکت می کند.


پارگی دورال

کیسه ای از بافت ضد آب به نام دورا ماتر نخاع و اعصاب نخاعی را می پوشاند. پارگی در این پوشش ممکن است در حین جراحی ایجاد شود. پارگی دورال در طول هر نوع جراحی ستون فقرات غیر معمول نیست. اگر در زمان جراحی متوجه این موضوع شوید، به سادگی ترمیم می شود و معمولاً بدون هیچ حادثه ای بهبود می یابد. اگر تشخیص داده نشود، پارگی ممکن است التیام نیابد. ممکن است به نشت مایع نخاع ادامه دهد. این می تواند بعداً مشکلاتی ایجاد کند. سردرد نخاعی می تواند ناشی از نشت مایع نخاعی باشد. نشت همچنین می تواند خطر عفونت مایع نخاعی - به نام مننژیت نخاعی - را افزایش دهد. اگر نشت دورال به خودی خود به سرعت از بین نرود، ممکن است به یک عمل دوم برای ترمیم پارگی سخت شامه نیاز داشته باشید.


بعد از جراحی

برخی از عوارض تا پس از جراحی ظاهر نمی شوند. برخی نسبتاً سریع ظاهر می شوند. برخی ممکن است ماه ها طول بکشد تا آشکار شوند. این شامل:

عفونت

هر عمل جراحی خطر عفونت کمی دارد و عمل روی ستون فقرات تفاوتی ندارد. عفونت می تواند در برش پوست، داخل دیسک، یا در کانال نخاعی اطراف اعصاب رخ دهد. اگر عفونتی رخ دهد که فقط برش پوست را شامل شود، ممکن است فقط به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید. اگر عفونت کانال نخاعی یا ناحیه دیسک را درگیر کند، ممکن است برای تخلیه عفونت نیاز به عمل دوم داشته باشید. پس از عمل دوم نیز نیاز به آنتی بیوتیک خواهد بود.

فتق مجدد

همیشه این احتمال وجود دارد (حدود 10 تا 15 درصد) که همان دیسک ممکن است دوباره فتق کند. به احتمال زیاد در شش هفته اول پس از جراحی رخ می دهد، اما می تواند در هر زمانی رخ دهد. اگر این اتفاق بیفتد ممکن است به یک عمل دوم نیاز داشته باشید.


درد مداوم

بیا با آن روبرو شویم؛ گاهی اوقات این عملیات کار نمی کند. ممکن است به دلایل زیادی همچنان درد را تجربه کنید. گاهی اوقات، اعصاب در واقع در اثر فشار ناشی از فتق دیسک آسیب می بینند و ممکن است به طور کامل بهبود نیابند. همچنین ممکن است هفته‌ها پس از عمل، بافت اسکار اطراف اعصاب ایجاد شود که باعث درد مشابه قبل از عمل شود. درد شما همچنین ممکن است از مشکلات دیگری در پشت باشد که با برداشتن دیسک فتق اصلاح نشده است.


بیماری دژنراتیو دیسک

هر گونه آسیب به دیسک می تواند منجر به انحطاط بخش ستون فقرات درگیر شود. دیسکی که جراحی شده - و بخشی از آن برداشته شده - قطعا آسیب دیده است. ایجاد مشکلات اضافی پشت در ناحیه ای که دیسک برداشته شده است قطعی نیست، اما احتمال افزایش وجود دارد. اگر درد ناشی از فرآیند دژنراتیو شدید شود، ممکن است این وضعیت نیاز به عمل دوم داشته باشد. این معمولا چندین سال طول می کشد تا توسعه یابد.


توانبخشی

پس از جراحی، پزشک احتمالاً به شما پیشنهاد خواهد کرد که قبل از شروع تمرینات ورزشی به یک فیزیوتراپیست مراجعه کنید. ورزش برای بهبودی و حفظ سلامت ستون فقرات حیاتی است. آن را بخشی از مدیریت سلامت بلندمدت و کاهش خطر در نظر بگیرید. ورزش منظم اساسی ترین راه برای مبارزه با مشکلات کمر است. شما باید مطمئن شوید که تمریناتی که انتخاب می کنید برای مورد خاص شما موثر و ایمن هستند.

چرا ورزش کنیم؟ مطالعات علمی نشان داده است افرادی که به طور منظم ورزش می کنند مشکلات بسیار کمتری در ناحیه کمر دارند. این به تقویت عضلات پشت شما که با ستون فقرات شما مطابقت دارند کمک می کند. می تواند خطر افتادن و آسیب دیدگی شما را کاهش دهد. می تواند شکم (شکم)، بازوها و پاهای شما را تقویت کند، که فشار کمر را کاهش می دهد. حرکات کششی خطر اسپاسم عضلانی را کاهش می دهد. علاوه بر این، ورزش های تحمل وزن به جلوگیری از کاهش توده استخوانی ناشی از پوکی استخوان کمک می کند و خطر شکستگی های فشاری را کاهش می دهد. ورزش هوازی، نوعی که باعث پمپاژ قلب و ضربان نبض شما می شود، نشان داده شده است که مسکن خوبی نیز هست. مواد شیمیایی طبیعی بدن که با درد مقابله می کنند - به نام اندورفین - در حین ورزش آزاد می شوند و در واقع درد شما را کاهش می دهند.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده