دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» کرم های روده: آیا متوجه این علائم شده اید؟

کرم های روده: آیا متوجه این علائم شده اید؟

کرم های روده: علائم، علل، تشخیص و ...

همانطور که از نام آن پیداست، کرم های روده که بیشتر به عنوان کرم های انگلی شناخته می شوند، میکروارگانیسم هایی هستند که در روده ها ساکن هستند. این مهاجمان تمایل دارند بی سر و صدا به بدن انسان نفوذ کنند و علائم و مشکلات سلامتی مختلفی ایجاد کنند. 

کرم‌های روده‌ای که انواع مختلفی دارند، از جمله کرم‌های قلاب‌دار، کرم‌های گرد، آسکاریس، کرم نخی، تریچینلا، فلوک کبدی، کرم‌های سوزنی و کرم‌های نواری، با تغذیه از بدن انسان زنده می‌مانند. اکثر این کرم ها باعث بیماری شدید نمی شوند و به راحتی با داروها و داروهای مناسب قابل درمان هستند. از این رو، درک صحیح علائم کرم روده و علل آن برای پیشگیری و درمان موثر حیاتی است. بنابراین، بدون هیچ مقدمه ای، بیایید بیشتر به این موضوع بپردازیم و درک بیشتری در مورد این دشمنان «مخفی» در درون به دست آوریم.


علائم رایج کرم روده

کرم‌های روده‌ای قادر به ایجاد طیف متنوعی از علائم هستند و برخی از این علائم ممکن است شبیه علائم سایر اختلالات روده باشند. به همین دلیل مهم است که برای تشخیص سریع و دقیق خود توسط پزشک معاینه شوید تا درمان مناسب دریافت کنید و از هرگونه عارضه جلوگیری کنید.

درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟ مطلب مرتبط درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟

علائم کرم های روده می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و بیشتر به نوع کرم عامل عفونت و سیستم ایمنی همراه با شدت آلودگی بستگی دارد. 


برخی از علائم رایج کرم روده عبارتند از:

از دست دادن اشتها

خستگی غیر قابل توضیح

حساسیت یا درد شکم

گاز و نفخ

حالت تهوع یا استفراغ

کاهش وزن ناخواسته

اسهال یا اسهال خونی

کرم های قابل مشاهده در مدفوع

بثورات/خارش در اطراف فرج یا رکتوم

اینها برخی از علائم رایج هستند، اما گاهی اوقات، کرم های روده ممکن است اصلاً علائمی ایجاد نکنند. همچنین، برخی از انواع کرم ها نیز ممکن است بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر بگذارند و عوارض شدیدی ایجاد کنند. بنابراین، بهتر است هیچ علامتی را نادیده نگیرید و در اولین فرصت با پزشک خود مشورت کنید.


کرم های روده: علل و عوامل خطر

کرم های روده می توانند از راه های مختلفی وارد بدن شوند. علت اصلی عفونت کرم روده مسئله ضدعفونی است اما این مشکل ممکن است به دلایل دیگری نیز رخ دهد.


برخی از علل شایع کرم روده در زیر آورده شده است:

مصرف آب آلوده

خوردن غذای آلوده به تخم کرم/لارو

بهداشت و بهداشت ضعیف

داشتن سیستم ایمنی ضعیف

بازدید از منطقه ای که آلوده به کرم های انگلی است

عامل خطر ابتلا به کرم روده در تماس با حیوانات یا افرادی که با پای برهنه در خاک آلوده راه می روند افزایش می یابد. کودکان در معرض خطر بیشتری هستند زیرا در محیط هایی بازی می کنند که ممکن است خاک آلوده باشد. علاوه بر این، افرادی که در مناطقی زندگی می کنند که به درستی توسعه نیافته اند یا به امکانات بهداشتی دسترسی ندارند نیز ممکن است در معرض خطر بیشتری باشند.


درمان کرم های روده

هنگامی که یک کرم روده وارد بدن شما می شود، ممکن است شما را در معرض خطر ابتلا به کم خونی، سوء تغذیه و انسداد روده قرار دهد. همچنین می تواند باعث اختلال در عملکرد صحیح ریه ها و قلب و حتی ایجاد سیستیسرکوزیس در انسان شود. از این رو، همیشه توصیه می شود که بدون هیچ تاخیری به دنبال کمک حرفه ای باشید.

درمان مناسب برای کرم های روده بستگی به شدت علائم و نوع کرمی دارد که به آن مبتلا شده اید. ممکن است خیلی ها بدانند، اما اگر مکانیسم دفاعی سالمی داشته باشید، ممکن است برخی کرم های نواری خود به خود ناپدید شوند. در صورت عفونت‌های خفیف یا شدید، پزشک ممکن است داروهای OTC را نیز تجویز کند که ممکن است حداکثر سود را داشته باشد. اما باید داروها را طبق دستور مصرف کنید، در غیر این صورت ممکن است آنطور که باید عمل نکند.


 به غیر از داروها، برخی از درمان‌ها برای مدیریت و پیشگیری از عفونت کرم روده عبارتند از:

قبل از غذا خوردن مرتب دست ها را بشویید

وسایل شخصی خود را به اشتراک نگذارید

در مکان های عمومی مدفوع نکنید و همیشه از دستشویی های تمیز استفاده کنید

از ماهی یا گوشت خام خودداری کنید

گوشت و مرغ را به طور کامل بپزید

چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟ مطلب مرتبط چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟

میوه ها و سبزیجات را به درستی تمیز کنید، پوست بگیرید و بپزید

آب تمیز بنوشید

از رفتن به داخل آب که احساس می کنید ممکن است آلوده باشد خودداری کنید

پابرهنه راه نرو

سعی کنید فیبر بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانیدبا مصرف پروبیوتیک ها دستگاه گوارش خود را سالم نگه دارید

محیط خود را تمیز و بهداشتی نگه دارید

اگر حیوان خانگی دارید، مطمئن شوید که آنها نیز به کرم آلوده نیستند زیرا ممکن است خطر انتقال به انسان را افزایش دهد.


نتیجه

کرم‌های روده در سرتاسر جهان بسیار رایج هستند و یک نگرانی جدی برای سلامتی ایجاد می‌کنند، به‌ویژه در مناطقی که بهداشت ضعیف همراه با دسترسی کمتر به مراقبت‌های بهداشتی مناسب وجود دارد. از این رو، شناخت و درک علائم، علل و عوامل خطر آنها بسیار مهم است. علاوه بر این، هر فردی به دلایل مختلف، اعم از خوردن گوشت نپخته یا شنا در آب آلوده یا حتی استفاده از وسایل شخصی مشترک، ممکن است در معرض خطر ابتلا به کرم روده باشد.

بنابراین، اگر هر چیزی غیرعادی مانند درد/ناراحتی شکمی یا کاهش وزن غیرقابل توضیح یا اسهال خونی را احساس کردید، بسیار مهم است که با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید، زیرا فقط آنها می توانند تشخیص دقیق و درمان مناسب را ارائه دهند. مطمئن شوید که خوددرمانی یا درمان های خانگی را انجام ندهید زیرا ممکن است موثر نباشند و منجر به عوارض جدی شوند.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب مشاهده